kimdewereldrond.reismee.nl

Seizoen?

Zoals zoveel in dit land is het seizoen ook een beetje vaag. Afhankelijk van aan wie je het vraagt is het nu; regen seizoen of laag seizoen òf hartje zomer. Vooral wanneer het nu wel regen seizoen is wordt niet helemaal duidelijk. Soms horen we het is nu regen tijd, al regent het niet of nauwelijks. Dan zeggen ze weer nee pas in augustus. Het regent nu niet. Om in de zin daarna te zeggen dat het gaat regenen vandaag. Snappen jullie het nog? Ik heb het maar opgegeven. Het is hier warm en sporadisch valt er een half uurtje regen.

De afgelopen dagen hebben we een aardige afstand afgelegd. Na de geweldige high tea in the Grand zijn we de volgende ochtend vertrokken naar Kandy. Onderweg weer prachtige thee velden gezien en gestopt bij een tea factory. Daar werden we door een gids, die eigenlijk geen zin had in van die stomme toeristen, in een recordtijd van 5 minuten rondgeleid. We hadden er erg veel lol om. Kopje BOP thee (dat is thee die je kan drinken zonder melk en suiker) en weer door! Op naar Kandy. Onderweg veranderde het landschap van thee naar meer bos en jungle en kwamen we weer in het gebied van de vruchten. Het is erg leuk dat je hier aan de kraampjes langs de weg kan zien hoe hoog je zit en in welk gebied.

De reis ging vrij vlot en onze gids/driver wilde ons eigenlijk om 13 uur al in het hotel droppen. Er was overtuigingskracht voor nodig maar uiteindelijk schikte hij zich in zijn lot en bracht hij ons naar het Cylon Tea Museum. Een verstopt pareltje! We kregen een privé rondleiding en onze gids nam alle tijd. Ook werd hier eindelijk eerlijk(er) verteld over hoe wat en wie de thee plukken. Het zijn ,overwegend vrouwen, die tegen zeer laag loon elke dag 8 uur lang thee moeten plukken. Dat vertellen ze je niet in een tea factory. Laat ik zeggen dat ik voortaan iets minder gedachteloos mijn kopje thee drink.

'S avonds zijn we naar de tempel van de tand geweest. Erg indrukwekkend!

De volgende ochtend stond ons een verassing te wachten. Nadat we eerder al ander auto kregen, die vervolgens een dag later weer terug gewisseld werd, was het enige wat nog in te ruilen was de chauffeur... en dat gebeurde dus ook. Dag Fanta, hallo Chemeare! Stiekem zijn we er wel heel erg blij mee.

Vanochtend ging de wekker weer vroeg en zijn we Sigirya rock op geklommen. Erg mooi. Zeker de beklimming waard. Vervolgens, omdat traplopen zo leuk is ook even op blote voetjes naar Mihindale geweest. Een grote archeologische vindplaats en een bedevaartsoord met boven op de berg een grote Dagoba en Buddha en een machtig mooi uitzicht.

In het hotel in Anuradhapura doen we goed werk. We houden met alleen al onze aanwezigheid 5 mensen aan het werk, we zijn de enige gasten. Zou het dan toch laag seizoen zijn?

Sanne

Hahaha! Ik zie jullie al helemaal lopen met die gids bij de tea factory!

Joke

Leuk om weer over jullie avonturen te lezen. Wij vonden de tempel van de Tand ook erg indrukwekkend en Sigirya was ook schitterend, alleen vond ik de trap een beetje eng. Ruilen van chauffeur is ook bekend, wij kregen een andere omdat die geen kerst vierde en die andere wel. Geniet nog heerlijk van jullie laatste week samen op Sri Lanka.

Annette

Klinkt allemaal geweldig. Maar hier is ook niet duidelijk welk seizoen het is. Wisselt per dag

Zussenkind

Huiswerk gedaan en I luv it????????????????