kimdewereldrond.reismee.nl

Op een onbewoond eiland

Dat moment dat je eindelijk dat eiland met Bounty strand hebt gevonden en het liefst zo snel mogelijk weer op de boot naar de bewoonde wereld stapt.... Best iets raars, het is hier echt wonderschoon maar ik kan mijn draai hier niet vinden best jammer omdat het mij zo heerlijk leek! Gelukkig had ik maar twee nachtjes geboekt dus zo erg was het allemaal niet. En heb ook echt wel kunnen genieten van het witte strand en de jungle. Zelfs de eerste Cambodjaanse apen gezien!

Vandaag laat ik het eiland achter mij. Maar het eiland afkomen is nogal een dingetje. Doordat er maar een maatschappij naar het strandje gaat waar ik verbleef is het eindeloos wachten met allemaal smoesjes van nog 5 minuten wachten tot de boot is stuk, zo gaat dat hier nou eenmaal. De boot deed het overigens gewoon en na 2 uur stapte ik dan eindelijk weer op het vaste land in Sihanoukville en uiteraard wilde ik toen gelijk weer terug naar het eiland. Sihanoukville is een vieze stad met vooral veel bars (waaronder een 24 uurs bar), casino's en oude westerse mannen met veel te jonge Cambodjaanse meisjes. Niet echt een plek om een tijdje te blijven hangen dus. Gelukkig bleef ik maar een nachtje en vertrok ik de volgende ochtend heul vroeg met de bus naar Battambang. Lekker de hele dag in de bus want ik wilde niet met de nachtbus. De nachtbussen hier hebben namelijk echte eenpersoons bedden alleen lig je daar dan wel met twee personen in, vond ik niet zo'n aanlokkelijk idee... dus ik werd 's ochtends in alle vroegte opgehaald en afgeleverd bij de bus naar Phnom Penh waar ik vervolgens over moest stappen op de bus naar Battambang, waar ik uiteindelijk na in totaal 13,5 uur bus zitten arriveerde, die nachtbus was misschien toch zo gek niet...

Battambang is een stadje wat door veel toeristen nog word overgeslagen waardoor het een heerlijk relaxte sfeer heeft en maar een paar hostels, allemaal zonder airco (best wel een beetje warm hier). Het is de perfecte uitvalsbasis om al het schoon in de omgeving te verkennen waaronder de beroemde bamboo train! Nou had ik voor deze trein het enigszins onrealistisch beeld van een Indiana Jones achtige trein ervaring. Gelukkig had ik door alle minder enthousiaste verhalen van andere reizigers deze verwachtingen flink omlaag geschroefd tot een wat realistischer niveau. Zeker geen Indiana Jones maar ik vond het super tof! Na het geweldige trein avontuur gingen we opzoek naar de winery. De enige van heel Cambodja, en dat is misschien maar beter ook. Gelukkig wisten ze dat zelf ook al want er werd bijgezegd dat het over tien jaar beter is. We hebben er wel goed om kunnen lachen. Verder is de natuur prachtig met prachtig groene rijstvelden riviertjes en verschillende tempels die ik mijn tweede dag samen met een Duitser en drie Nederlandse meiden, waaronder toevallig een oud ploeggenootje, heb verkend. Was een top dagje!

En toen zat mijn tijd in Battambang er alweer op. En omdat ik inmiddels wel genoeg bussen van binnen heb gezien ging ik met de boot naar Siem Reap. Je doet er een uur of vier langer over maar het was prachtig! Veel vogeltjes, drijvende dorpen en waterlelies, het was het meer dan waard! En in Siem Reap kwam er een eind aan mijn solo avontuur door Azië want Reina reist vanaf hier gezellig mee! Na een ochtendje zwembadhangen kon mijn reisplanningsschrikbewind weer van start! Geen betere manier om van je jetlag af te komen en aan Azië te wennen dan veel te doen dus gelijk zonsondergang kijken bij een van de tempels in Ankor en naar de night market. En vervolgens de volgende ochtend (meer midden in de nacht) om kwart voor vier ons bed uit om de zonsopkomst bij Ankor Wat te bekijken. Het was even afzien maar meer dan waard! Na Ankor Wat vol enthousiasme maar ook een beetje slaperig te hebben bekeken stonden er nog 8 andere tempels op het programma. Allemaal mooi en indrukwekkend op hun eigen manier. Mijn favoriet was toch wel Ta Prohm, de tempel die te zien is in de film tomb raider. Er is daar een soort gevecht gaande tussen de tempel en de jungle.

Nu is het even tijd om bij te komen van alle indrukken (stiekem ben ik alweer een beetje tempelmoe) en dan vanavond weer opzoek naar leuke snuisterijen op de markt en wie weet een gefrituurde spin op een stokje..

Morgenochtend vertrekken we naar Bangkok dus ik zeg Cambodja alweer gedag! Op naar de volgende avonturen in Thailand!

Sanne

Wauw, Cambodja klinkt minstens zo bijzonder als Vietnam, haha.
Heel veel plezier in Thailand! Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

Joke

Weer een heerlijk verhaal om te lezen. Heerlijk! Veel,plezier in Thailand en daar heel lekker eten. Op naar het volgende avontuur en verhaal