kimdewereldrond.reismee.nl

Winter

Na een voortreffelijke steak in Rockhampton, waar ik toch even in de war was of ik stiekem in Texas terug was, gingen we meer het binnenland in, opzoek naar de Platypus. Voor iedereen die dat ook even moet Google, dat zijn dus de vogelbekdieren, eindelijk echt een dier wat ongevaarlijk is!

We verbleven op de Platypus bushcamp. De naam geeft het al een beetje weg, kamperen in de bush (geen telefoon ontvangst, kikkers in de wc en geen licht) douchen met uitzicht, lees muur vier was jungle, en warm water was er alleen als de houtkachel had aangestaan. Het was er heerlijk! Wel even wennen als je in het donker naar de wc gaat en je hoofdlampje gaat uit, wat ritselt daar allemaal.....?

Na een dagje wandelen in het Eungella National park en watervallen bekijken mochten we 's avonds deel nemen aan een waar feestmaal! Twee nieuw gearriveerde gasten gingen een lamsstoofschotel/roast maken en dus niet in de keuken maar gewoon op een kampvuur. En als toetje draaiden ze ook nog even een apple crumble in elkaar. Om dat zelfde vuurtje dus... het was een soort master chef Australia. We hebben zitten smullen! Helemaal toen er vanaf een andere campingplek zelf gestookte butterscotch schnaps werd aangedragen, het was een gezellige avond! De volgende ochtend was veel dag zeggen. Onze buren Kate en Steve vertrokken naar het Noorden en onze Chefs Markus en Andrew gingen zuidwaarts. En wij gingen naar broken river! Het was even spanned of Bertha het toch wel zware colletje zou halen, we gingen praktisch recht tegen de berg op maar wat was het mooi! Een waanzinnig uitzicht over de vallei. En tijdens de wandeling ook nog wat grotere vogelbekdieren gezien! En na nog een nachtje genieten van de pracht van de geweldige camp site was het ook voor ons weer tijd om te vertrekken. Op naar Airlie beach! Airlie beach was onze spring plank naar de Whitsundays. Het is er heel anders dan wat we eerder hebben gezien. Eigenlijk een toeristische haven plaats die je overal kan zien maar daarvoor waren we ook niet in Airlie. Na een nachtje op een zwaar bevochten kampeerplaats (alles was vol in de wijde omgeving) was het tijd voor onze zeilcruise op de S.V. Whithaven! En de dag begon goed! Gladde zee, strak blauwe lucht en nog voor lunch walvissen en baby walvissen gezien. Na de lunch was het tijd om te snorkelen. Dus onszelf even in een stinger suit hijsen, flippers aan, snorkel op en gaan! Zo tof snorkelen op het Great Barrier Reef! Anoek werd extra enthousiast van al "haar" koraaltjes die aan deze kant van de wereld goed te vinden waren. Het was echt heel tof! Ik ben inmiddels aan iets warmere watertemperaturen gewend geraakt dus ondanks het extra laagje kwam ik toch een beetje blauw uit het water, ineens is het dan toch winter... Na een kopje thee en in de zon hangen waren op onze tweede stop. Ik had het nog steeds niet echt warm dus zag weer dat koude water in springen niet zo zitten, gelukkig konden we ook kajakken, het rif bekijken zonder echt het water in te moeten, ideaal! Toch wel nieuwsgierig geworden ook maar weer even gaan snorkelen. Het was eb (uiteraard) dus we konden alles van nog wat dichterbij bekijken.

We hadden ons stiekem wel verheugd op even een eigen bed, ook al zou dit niet veel ruimer zijn op een boot. Maar de hoop vervloog snel, we lagen voor in de boot, in de punt dus nog wat knusser dan in Bertha. Achja dan moet je maar gewoon buiten op het dek slapen onder de sterrenhemel, echt wel afzien... Zò ontzettend mooi! Zó veel sterren, beetje fris maar het was die koude voeten meer dan waard.

De volgende ochtend werd om 6 uur het anker alweer gelicht dus waren we mooi op tijd wakker voor de zonsopkomst. Ontbijten en dan naar Whitehaven Beach, het zand daar is het witste wat ik heb gezien en super zacht. Ook hier was het natuurlijk eb dus het was makkelijk pijlstaartroggen spotten, helaas konden we de kleine citroen haaien niet vinden. Na een paar uur van het prachtige strand te hebben kunnen genieten was het tijd om weer richting Airlie te gaan, deze keer met de zeilen! Zat ik daar toch intens gelukkig te zijn op die boot!

Van Airlie gingen we naar magnetic island, daar waar de wilde koala's te vinden zijn! Bertha lieten we voor een paar nachtjes achter in Townsville en wij stapten op de boot naar het eiland. Helaas viel dit eiland erg tegen. Inmiddels hebben Anoek en ik best wel veel moois gezien in Australië dus misschien zijn we een beetje verwend geraakt maar het was het allemaal net niet. Wel was het was heerlijk om even in een gewoon bed te slapen en onze koala knuffel middag was fantastisch! Ook wat ontmoetingen met vreemde reptielen, erg leuk. En Anoek had grote lol omdat een of andere rare vogel mij de stuipen op het lijf joeg (die vogel blijft een dingetje). Na het koala knuffelen nog een wandeling naar een uitzichtpunt voor de zonsondergang en onderweg wilde koala's spotten. Het uitzicht boven op de berg was de wandeling terug in het donker meer dan waard! Eten op het eiland is alleen wel een dingetje, alles gaat om 8 uur dicht. Behalve de Mexicaan waar wij wilde gaan vieren dat we een koala hadden geknuffeld maar die hadden geen eten meer (ja hier kan dat, een restaurant zonder eten). Dus ongeveer twee uur het eiland over scheuren met de bus en een Walibi met een doodswens later zaten we op ons eigen park aan een sneue tosti... het zat ons niet mee. Erg verdrietig waren we dan ook niet dat we het eiland gedag moesten zeggen.

Na een onrustig nachtje op een gratis camping was het tijd om een van de meest gefotografeerde watervallen op de gevoelige plaat vast te leggen. Voordeel van vroeg om staan, je bent voor alle bussen. Het water bij Josephine Falls was wel nog erg koud dus het zwemmen hebben we nog maar even overgeslagen. En toen door naar de andere beroemde watervallen in de table lands. Het millaa millaa circuit. Drie watervallen en er tussen prachtig groene heuvels. Weer een heel ander landschap dan wat we hier voor hadden gezien. Toch wel een van de mooiere routes. Na een nachtje kamperen boven op de berg was het tijd om naar ons meest noordelijke punt te rijden, port Douglas, om vervolgens langs een prachtige kustweg weer wat af te zakken richting Cairns. Ons laatste nachtje met Bertha echt Australisch kamperen bij de billabong tussen de kangoeroes, ze blijven toch leuk die Skippies!

Morgen ochtend vliegen we naar Alice Springs, vanaf daar gaan we verder de outback in, onder andere naar Uluru. Weer slapen onder de sterrenhemel! Het is daar s nachts zo rond heg vriespunt dus ik ben benieuwd hoe leuk ik dat ga vinden. Ik ben toch iets meer aan die Aziatische warmte gewend dan ik had gedacht. Goede voorbereiding voor zuid Australië en Nieuw-Zeeland waar het echt winter is....