kimdewereldrond.reismee.nl

Verhuizen

Schrijven vanuit de trein gaat bijna een gewoonte worden! Nu vanuit de Airport expres. Vandaag zeg ik gedag tegen China, Hong Kong en Thomas en Tim, ik vertrek naar Vietnam! Hong Kong is super geregeld maar daarover later meer!

Ik ben gebleven bij het bamboe raften, ik moest even graven in mijn geheugen het lijkt alweer zo lang geleden! Het vlot bestond dus uit aan elkaar gebonden bamboe met daarop 6 rotan tuinstoelen. Het klinkt waarschijnlijk alsof dat niet is gemaakt voor grote Europeanen, dat klopt. Waar alle andere vlotten rustig over de rivier werden gependeld maakte ons vlotje flink water maar dat mocht de pret niet drukken. Zoals overal in China vielen we een beetje op. Deze keer had dat alleen tot gevolg dat we werden aangevaren omdat er beleefd "hallo" werd gezegd door iemand in onze boot. Hierdoor, in combinatie met ons iets zwaardere boot, liepen we vast. Dus eindelijk konden we de "go into the point of the boat" ook daadwerkelijk uitvoeren, hilariteit alom dus en dat om half 8 in de morgen... gelukkig werden we heelhuids afgeleverd door onze peddelaar meneer gangnamstyle.

Na dit avontuur werden we weer in de bus geladen en na een 'simple lunch' (tafel vol eten wat je met een dubbele hoeveelheid aan mensen nog niet weg krijgt) gingen we op weg naar Xiamen. Niet werkende airco's en kamerwissels en vroeg vertrekkende gidsen worden een dingetje voor mij geloof ik want in Xiamen was het weer zover. Jane (mijn Ierse kamergenootje) en ik kregen een kamer toegewezen wat een kast bleek te zijn met een nep raam wat gewoon op de gang uit keek en een niet werkende airco. Een beetje claustrofobisch werden we wel... maar door de niet werkende airco werden wij mooi wel verplaatst naar de suite! En hadden we voor het eerst in lange tijd weer een heerlijk zacht bed! Zo'n bed met een matras in plaats in plaats van een houten plank.

We hebben 's avonds met een aantal heerlijk vis gegeten in een zijstraatje, gewoon buiten op straat aan plastic tafels, geweldig! Thomas en Tim zagen vis miet zo zitten en zijn met een paar gelijkgestemden naar de pizza hut geweest. Maar ze hadden geluk want de volgende avond zijn we er weer heen geweest omdat het zo goed beviel! Deze keer hadden we zelfs een toetje, omdat er zoveel mensen net voor, tijdens of na de reis jarig waren had onze gids een mega taart geregeld bij een bekende bakker, super lief! Om de avond goed af te sluiten daarna nog even de kroeg in gerold. Een halve liter bier voor een euro kan je toch niet aan je voorbij laten gaan....

En dan de vroeg vertrekkende gids.. tijdens het halen van de taart is onze gids bestolen van zijn portemonnee en Hong Kong permit. Anson kon dus niet met ons mee naar Hong Kong! Maar moest ons overdragen aan Tar (Thor maar dan zonder lang haar, spieren en hij is Chinees). Heel erg jammer! Maar het werd wel extra duidelijk wat voor een geweldige gids Anson voor ons was! Maar goed voor dat dat zo ver was gingen we eerst nog naar Yongding. Weer uit de stad naar de bergen en het echte China. Zo echt dat we hier verbleven in een home Stay of te wel de bedden zijn nog net iets harder, het eten is net iets minder, alles is net iets minder luxe maar je verblijft wel bij de mensen thuis en krijgt zo dus veel meer mee van het dagelijkse leven. De familie waar we met zijn alle verbleven hebben ook veel thee velden waardoor we ook een echte thee ceremonie konden meemaken. In Yongding konden we even een beetje bijkomen en had onze gids ook tijd om ons wat te vertellen over China, een kind beleid en we kregen Chinese les.

Na Yongding zat het echte China avontuur er toch wel op. Na een dag bus, bus, trein en metro kwamen we begin van de avond aan in Shenzhen net voor de grens naar Hong Kong. Na het echte afscheidsetentje en drankje lekker naar bed, niet dus! Toen we heb bed open sloegen zagen we beestjes! Bed bugs! Dus even verhuizen naar een nieuwe kamer en hopen dat die beestje niet al de tassen in gekropen waren. Na een wat onrustige slaap was dan de dag aangebroken om naar Hong Kong te wandelen. Ja inderdaad, wandelen!

In Hong Kong begon het afscheid nemen. niet iedereen bleef nog een nacht in het hotel. We hebben we met een groot deel de lightshow bij Victoria harbour bekeken en vervolgens iets te chique maar vanaf de 28e verdieping met geweldig uitzicht op de skyline gegeten. Hierna weer wat gedagjes en de volgende ochtend afscheid genomen van mijn roomie, op naar het volgende hotel weer met zijn drieën.

Maar vanochtend was het dan toch echt zo ver. Mijn tas goed in gepakt alles zes keer gecheckt. Tas opgehesen en op naar de city-checkin. Ideaal! Gewoon midden in het centrum je bagage droppen en dan kan je daarna nog heerlijk een beetje sightseeing doen. En als dat kan dan doe je dat natuurlijk ook! Niets een verloren ochtend maar gewoon nog even opzoek naar de grootste zittende Buddha ter wereld. Het was even zoeken in de mist maar het was de moeite waard!

Maar aan alles komt een eind en dus ook aan mijn toffe reis door China samen met Thomas en Tim. Ik laat ze achter in Hong Kong. Het was super leuk en het zijn geweldige herinneringen, nu al! Ik ga die twee stiekem wel een beetje missen!

Volgende avontuur is Vietnam waar Sanne een paar uur geleden al gearriveerd is. Ik ben benieuwd waar ik mijn backpack vanavond open doe!

P.s. Ik heb heel lief foto ruimte kado gekregen maar ik kan niet zien van wie, heel erg bedankt ik zal snel weer foto's toevoegen!

Reacties

Reacties

Malou

Kim ik krijg helemaal de reiskriebels van alle heerlijke foto's en fijne verhalen! Ik wil ook!! Kan ik nog ergens in haken?! ;) Hoe is het verder om steeds van plek naar plek te reizen en vanuit je backpack te leven? Wil je al ergens blijven wonen? Heel veel plezier in Vietnam in ieder geval, bel je binnenkort snel even in???
Liefs!

Joke

Hoi Kim,
Leuk om je verhalen te lezen. Alweer naar land vier. Geniet van alles en stiekum zijn we een beetje jaloers op je ( wel in de goede zin)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!